Sunday 7 February 2010

Mak, kenapa saya dilahirkan?

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Kenapa aku dilahirkan di dunia ini?

"Mak, kenapa saya dilahirkan?"
Pernahkah kita menanya soalan sebegini kepada ibu kita?Agaknya apakah jawapan ibu kita?Sila cuba tanya ibu anda.

Mungkin ibu kita akan menjawab ,

Jawapan dari aspek cinta:
"Kamu lahir kerana bukti cinta mak dan ayah, sayang
."
Jawapan dari
aspek saintifik:
"Kamu lahir kerana kamu adalah sperma yang berjaya melepaskan nukelusnya ke dalam ovum."
Jawapan dari aspek agama:
"Kerana Allah mencipta kamu."

Matlamat hidup hakiki

Ya, semua jawapan di atas adalah benar, betul dan tepat. Kita lahirkan kerana cinta.Kita dilahirkan kerana kita adalah johan dari sperma-sperma yang lain.

Siapakah yang menciptakan cinta?
ALLAH!
Siapakah yang menciptakan sperma?
ALLAH!


Kerana kamu adalah roh yang terpilih yang mana dipilih untuk menyembah dan
dan menjadi hamba pada Tuhan yang Esa iaitu Allah yang Maha Pencipta

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
(Surah Az-Zariyat 51:56)


Pernahkah kita terfikir apa matlamat hidup kita di dunia ini?
Setiap insan di muka bumi ini ada matlamatnya. Seorang miskin ingin menjadi lebih kaya. Seorang kaya ingin menjadi jutawan. Seorang pelajar ingin berjaya. Seorang ibu ingin melihat anaknya membesar dengan baik. Hatta seorang perompak ingin merompak bermillion-million wang.
Tetapi bayangkan, selepas kita mendapat semua yang kita hajati sehingga tiada lagi perkara yang kita ingini, bukankah hati kita akan diselubungi kebosanan dan kekosongan?

Jika kita melihat kitaran hidup seorang
non-muslim:
Ketika kecil ingin berjaya dalam pelajaran dan memasuki universiti yang terbaik di dunia.
Apabila masuk ke alam pekerjaan mereka cuba menjawat jawatan tertinggi.
Setelah berkahwin mereka mengharapkan perkahwinan mereka berjaya.
Kemudian mengharapkan anak mereka berjaya dalam hidup dan mempunyai cucu sehinggalah sampai satu saat, usia mereka telah memasuki 60 an.Semua impiannya di dunia ini telah dikecapi sehingga tiada apa lagi yang dihajatinya.Hidup mereka memasuki zon kebosanan dan kesunyian.
Tetapi hayat seorang muslim tidak akan memasuki zon ini kerana mereka mempunyai matlamat hidup yang hakiki iaitu cinta Allah dan syurgaNya.
Selepas semua hajat dunianya telah dikecapi sekalipun tetapi mereka masih mempunyai matlamat akhirat yang tidak akan terputus ditengah jalan sehinggalah nyawa mereka ditarik.

Wahai Tuhanku,
Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau;
Engkau yang menciptakanku dan aku hambaMu,
dan aku berada dalam perjanjian dengan Mu,
dan ikrar kepada Mu yang aku akan laksanakan dengan segala kemampuanku.
Dan aku berlindung kepadaMU Ya Allah dari segala kejahatan yang telah kulakukan,
aku mengakui nikmat Mu kepadaku Ya Allah,
dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku,
kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau.


Islam akar Rohani, Rasional siraman Fikrah, Ketenangan baja Kekuatan



No comments:

Post a Comment