Monday 5 April 2010

'Ibadur Rahman


بسم الله الرحمن الرحيم


Maha Suci Allah yang telah mewahyukan Al Quran menjadi mukjizat terbesar buat Muslim seluruh alam.Alhamdulillah pada cuti Musim Bunga lepas, kami sempat menyelitkan satu usrah dalam kesibukan program-program persatuan hampir bermula.Usrah kami diserikan lagi dengan kehadiran 3 orang sahabat dari Plymouth.Jazakunnallahu khaira jaza’ =D

Salah satu pengisian yang kami dapat pada hari itu ialah Ciri-ciri Orang yang Beriman dari penghayatan Surah Al Furqan Ayat 61-77. InsyaAllah akan dikongsikan bersama.


أعوذ بالله من الشيطان الرجيم


63. Adapun hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih (عباد الرحمن) itu adalah orang-orang yang berjalan di bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang bodoh menyapa mereka (dengankata-kata yang menghina), mereka mengucapkan “Salam”,


- Dari sini kita boleh menafsirkan (عباد الرحمن ) yang Allah maksudkan disini adalah orang-orang yang beriman.Di antara Ciri-ciri ‘Ibadur Rahman :

1. Rendah hati : Dalam kata lain adalah orang yang Tawaddu’



2. Sabar : Sabar dalam menghadapi cacian dan hinaan orang kafir dan orang-orang yang mengeluarkan kata-kata yang mampu menyakitkan hati orang.


64. dan orang-orang yang menghabiskan waktu malam untuk beribadah kepada Tuhan mereka dengan bersujud dan berdiri.


3. Sentiasa menghidupkan malam : Qiyamullail iaitu Solat Tahajjud dan diringi dengan solat-solat sunat yang lain.



65. dan orang-orang yang berkata, “ Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Jahanam dari kami, kerana sesungguhnya azabnya itu membuat kebinasaan yang kekal,”


4. Takut akan seksaan Allah dan sentiasa mengingati mati.



67. Dan (termasuk hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih) orang-orang yang bila menginfakkan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, diantara keduanya secara wajar,


5. Menginfakkan harta : di jalan yang betul, samaada di jalan Allah ataupun kepada faqir miskin dan bersederhana dalam menginfakkan harta.



68. dan orang-orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sembahan lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan Allah kecuali dengan (alasan) yang benar dan tidak berzina; dan barangsiapa melakukan demikian itu, niscaya dia mendapat hukuman yang berat,


6. Tidak mensyirikkan Allah : Syirik terbahagi kepada dua iaitu Syirik Jali (جلي)bermaksud menzahirkan kesyirikannya secara terang-terangan.Manakala yang kedua ialah Syirik Khafi
( خفي) yang mana kesyirikannya tidak disedari oleh orang sekelilingnya malah kadang-kadang dia sendiri juga tidak sedar akan kesyirikannya.Sesungguhnya Syirik Khafi ini amat bahaya kerana dalam tidak sedar kita telah mempersekutukan Allah.


7. Tidak membunuh orang sesuka hati dan tanpa sebab, dalam kata lain mereka hanya melakukan hukuman bunuh terhadap orang-orang yang telah digariskan Allah sahaja seperti orang murtad yang tidak mahu kembali kepada Islam walaupun telah dinasihati.


8. Menjauhkan diri daripada zina : Sebagaimana yang ditekankan di dalam Surah Israa’ Ayat 32 yang bermaksud, “ Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk.”


71. Dan barangsiapa bertaubat dan mengerjakan kebajikan, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.


9. Apabila mereka bertaubat, mereka tidak mengulangi kesalahan yang telah mereka lakukan.


72. Dan orang-orang yang tidak memberi kesaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka berlalu dengan menjaga kehormatan dirinya,


10. Tidak memberi kesaksian palsu : Tidak berbohong dan bercakap benar.



11. Menjauhkan diri dari maksiat : Menjauhkan diri dari apa-apa sahaja yang boleh mempengaruhi mereka dengan perkara maksiat demi menjaga kehormatan diri mereka.


73. dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidak bersikap sebagai orang-orang yang tuli dan buta,


12. Senang menerima peringatan dan nasihat.


74. Dan orang-orang yang berkata, “Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.”



13. Mereka ialah orang yang sentiasa berdoa supaya mendapat pasangan dan keturunan yang baik seperti doa dia atas.Doa di atas amat sesuai untuk dipraktiskan selepas setiap solat.

InsyaAllah kita cuba sedikit demi sedikit menggantikan perkataan ‘mereka’ kepada ‘kita@saya’. Semoga kita tergolong di dalam kalangan orang-orang yang dipanggil ‘IBADUR RAHMAN.


Jazakillah Lily! =D

2 comments:

  1. subhanallah..best2 sharing ngan u all hari tu.Kina, sy rindu kamu. rindu mahu ke bumi morocco itu lagi. huhu

    keep on sharing, kite suke bace:)

    ReplyDelete
  2. Marhaban Ukhti..InsyaAllah ade rezeki Allah,kita jumpa lagi dan diberi peluang untuk share each other face to face.Mana tau kan? Kerana Allah itu Perancang.
    Tapi InsyaAllah sharing kita di alam maya akan sentiasa kekal, menjadi medium pengikat ukhuwah di antara 2 benua. =)

    Ummu,you are the best supporter!!Semangat Inah!! huhu =D

    ReplyDelete