Wednesday 19 May 2010

Bercinta kerana Allah

بسم الله الرحمن الرحيم

** Sambungan
Di Sebalik Doa Rabitah


اللهم اِنّكَ تَعْلَم اَنّ هَذِهِ القُلُوبَ

Ya Allah. sesungguhnya kamu mengetahui bahawa hati-hati ini

قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ

Telah bersatu kerana cintaMu

Mencintai Allah adalah perkara yang dituntut di dalam Islam.Kita berhidup selalu tercari-cari alasan, sebab musabab atas setiap perkara yang kita perlu lakukan.Apabila diketengahkan persoalan : " Mengapa aku perlu mencintai Allah?"

Jawapannya amat mudah : " Kerana Allah yang menciptakan kita."

Tetapi sejauh mana kita menghayati sebaris ayat ini?

Dekatilah cermin rumah anda dan tiliklah diri anda.Sedarkah kita bahawa kita adalah 'the most miracle creation' yang wujud di alam ini.Mempunyai 5 pancaindera, bisa menulis dan berjalan.Dapat memalingkan wajah lebih hebat daripada engsel pintu yang tidak perlu dicat untuk mengelakkan pengkaratan.

Tetapi sejauh mana kita bersyukur.

Cara untuk kita bersyukur bukanlah setakat mengucapkan Alhamdulillah malah ia lebih daripada itu.

Kita bersyukur dengan membalas kasih sayang Allah dan segala kenikmatan yang dianugerahkan kepada kita tanpa kita sedar akan kenikmatan itu.Alpanya wahai hati bernama manusia

.Adakah ibadat kita mencukupi untuk membalas segalanya? Fikir-fikirkanlah kerana kita dianugerahkan sebuah alat pemikiran yang disertai dengan akal.Peringatan buat diri saya juga.

Rasailah keindahan mencintai Al-Khalik kita iaitu Allah S.W.T yang mana cinta kita akan terbalas tanpa timbul perasaan ragu-ragu dan rasailah kemanisan bercinta kerana Allah yang mana percintaan ini membawa kita ke jalan redhaNya dan menambahkan saham kita di sana.

Ya Allah, satukan hati-hati kami di bawah lembayung cinta Mu!





No comments:

Post a Comment